Broccolisoep

image2

Vorig weekend had ik broccoli gekocht, maar het lag nog in mijn koelkast te wachten tot ik er wat mee ging doen. En nu weet ik nooit zo goed wat ik met broccoli moet, terwijl dat zonde is, want broccoli is super gezond! Gezien ik overal soep van maak, waarom dan niet van broccoli? En al zeg ik het zelf, dat was best een succes! Mijn mee-eter (het vriendje) nam een tweede kom dus ook die zal er over te spreken zijn geweest :).

Wat heb je nodig?

  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 1 grote stronk broccoli
  • Kerriepoeder
  • Paprikapoeder
  • Zout
  • Peper
  • Basilicum
  • Yoghurt
  • Optioneel; kip of zalm
  • Optioneel; pesto

brocsoep

Hoe maak je het?

 

  • Fruit de ui en knoflook met ruim olie in je pan totdat ze een beetje glazig worden, doe hier dan ook alvast een snuf zout, een flinke snuf peper, 2 theelepels kerriepoeder en 1 theelepel paprikapoeder bij. Laat dit nog even mee pruttelen.
  • Giet hierna 2 liter water in de pan en roer hier goed je kruiden doorheen.
  • Doe dan de broccoli, ook een groot deel van de stronk, ik snijd alleen het onderste randje er af, in de pan. Bewaar wat kleine roosjes voor later, dan zit er nog een bite in je soep.
  • Snijd een handje basilicum fijn en doe dat bij je soep.
  • Laat dit ongeveer 15 minuutjes goed garen en gooi het dan in je keukenmachine, ik gebruik hier gewoon mijn smoothiekom voor. En giet het daarna weer terug in de pan.
  • Doe nu de broccoli roosjes in de pan en laat dit even garen. Proef tussendoor of je soep naar smaak is, anders kun je er nog wat extra kruiden in doen.
  • Als je er wat kip in wil doen laat de blokjes dan nog even mee garen, na ongeveer 10 minuten zijn deze wel gaar. Controleer dit wel even voor je aan de soep begint. Je kunt ook in plaats van de kip er wat zalm in doen, dit werkt voor mij een beetje hetzelfde als bij een courgette soep!
  • Serveertip; kloddertje yoghurt en een kloddertje pesto er op en blaadje basilicum er bij en smullenmaar!
3 gedachtes over “Broccolisoep

Reacties op deze post

