Drink jij genoeg?

drinken3

We weten het allemaal wel, maar waarom is die 2 liter water nou zou belangrijk op een dag? Een mens bestaat voor 65% a 70% uit water en we kunnen dan ook niet langer dan 4 dagen zonder. Met nog de belangrijke kanttekening dat je hersenen voor 80% uit water bestaan, stel je dus eens voor hoe ‘goed’ je kunt nadenken met een watertekort?

Begin de dag met een glas water.

De hele dag door verlies je water, met ademen, via zweet en natuurlijk via naar het toilet gaan. De hele dag drinken we water en thee om te zorgen dat we voldoende vocht binnen krijgen om dat weer te compenseren. In de nacht krijgt je lichaam geen extra vocht binnen, vandaar dat er een glaasje water naast mijn bed staat. Zo kan ik ’s morgens direct het verloren vocht van de nacht weer aanvullen. Als je een droge mond hebt denk je dat je dorst heb, dat klopt ook wel, maar eigenlijk heb je dan al veel langer dorst. Op dat moment onttrekt je lichaam namelijk het vocht op plekken waar je het kunt missen, onder andere in je mond en je darmen. Als mensen interpreteren we dorst en honger ook vaak verkeerd, het verschil tussen honger en dorst signalen van je hersenen is heel lastig te onderscheiden. Dus denk eens heel bewust na als je denkt honger te hebben, is het dan echt zo of je heb je gewoon dorst?

Wat doet water nou eigenlijk in je lichaam?

Water is betrokken bij heel veel processen in het lichaam. Alle voedingstoffen in je lichaam vervoer je door je bloed, maar wist je dat je bloed voor 90% uit water bestaat? Water speelt dus een hele grote rol in dit proces. Wat ook direct de voordelen voor je gewrichten aangaat, de voedingsstoffen komen namelijk je gewrichten en het water smeert deze. Daarnaast is water ook de temperatuur regelaar in je lichaam, als je het heet hebt is dat heel zichtbaar doordat je gaat zweten.

Effecten op je gezondheid.

Om alle schadelijke stoffen zoals kleurstoffen, zouten en andere toevoegingen uit te scheiden hebben je nieren water nodig, krijgen ze onvoldoende water binnen dan slaan ze de slechte stoffen op in je lever. Daarnaast vervoert water zuurstof in je lichaam, wat onder andere weer effect heeft op je hersenen en spieren, een tekort aan water kan kramp tot gevolg hebben. Iets waar ik bij mijzelf ook altijd aan merk dat ik te weinig drink is hoofdpijn.

De effecten op je huid.

Sarah Smith probeerde het voor the daily mail ze nam de proef op de som en dronk een maand lang 3 liter water per dag. En de foto’s die liegen er niet om, je ziet haar huid egaler worden, rimpels vervagen en ook de donkere kringen rond haar ogen zijn weg, alleen dat is al een reden voor mij om voldoende water te drinken. Op dit moment kom ik gemiddeld wel aan 1,5 liter water per dag, maar ik ga nu echt proberen om 2 tot 3 liter te drinken.

WS_FEMAIL_WATER_2.jpg

Tips om voldoende water te drinken?

Geef je water een smaakje, doe er wat bevroren fruit in, een blaadje munt, citroen, basilicum of komkommer.  Als iets lekker is drink je er al snel meer van! Zet op je werk een liter fles water op je bureau en zorg dat je deze 2 keer per dag leeg drinkt, eentje ’s morgens en eentje ’s middags. Koop bijvoorbeeld een glazen fles, deze kan je langer gebruiken dan een plastic fles. Ook groene thee/ witte thee en kruidenthee dragen bij aan hydratatie, een goed alternatief voor ‘saai’ water. Vergeet ook niet dat als je smoothies maakt dat je dan ook al een grote hoeveelheid vocht binnen krijgt!

drinken2drinken4

Kan je in plaats van water ook andere dingen drinken?

Natuurlijk kan je ook andere dingen drinken, alleen maar 2 liter kraanwater op een dag red ik ook niet hoor! Sappen op zich ben ik wel een voorstander van, er zitten tenslotte vitamines in en het is natuurlijker dan frisdrank. Let er alleen wel op dat je geen sappen koopt waar nog eens een hand vol suikerklontjes in zit. Als je daar 2 liter van op een dag gaat drinken vliegt het zo naar je buik en je heupen. Ook pure sappen bevatten aardig wat calorien, dus als je op je gewicht aan het letten bent is dat niet de beste optie.

Frisdrank is ook vocht, maar net als sappen zitten daar aardig wat suikerklonten in, een glaasje kan geen kwaad, maar  ik raad het niet om aan je dagelijkse hoeveelheid vocht daaruit te halen.

Koffie, een kopje of 2 per dag is best lekker, maar dan wel zwarte koffie. Aan koffie worden ook enkele gezondheidsvoordelen toegekend zoals voordelen voor de darmflora.

Teveel water is ook niet goed!

Alles waar te voor staat is niet goed! Ook teveel water is niet goed, maar daar moet je wel erg je best voor doen, want bij 3 liter per uur heeft het wel degelijk negatieve gevolgen op je gezondheid, zeg maar gerust bedreigende. Ga dus niet als een idioot water drinken. Maar ga voor de 2 a 3 liter per dag, net waar jij je goed bij voelt.

Advertenties

Een gedachte over “Drink jij genoeg?

Reacties op deze post

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s