Stoofvlees naar moeders recept

foto343

Hoe je aan je dagelijkse hoeveelheid groenten komt? Heel gemakkelijk als je stoofvlees maakt. Je kunt er namelijk zoveel in doen als je zelf wilt en je hebt direct een lekkere saus erbij. Het recept heb ik van mijn moeder gehad, maar eigenlijk stop ik er gewoon in wat in mijn koelkast ligt.

Wat heb je nodig;

  • 500 gram riblappen (ik eet er dan met 2 personen 2x van)
  • een pakje passata (tomatenpuree) 500 gram
  • 1 rode ui
  • 2 sjalotjes
  • 4 wortelen
  • 3 handjes spruiten
  • 1 rode peper
  • 2 tenen knoflook
  • 1 paprika
  • diverse kruiden (ik gebruik laurier, Italiaanse kruiden en paprikapoeder)
  • 1/2 limoen
  • 400 ml water
  • twee stengels bleekselderij

 

foto

Hoe maak je het;

  • Het lijkt een heel recept met al die ingredienten, maar dat valt mee! Doe een flinke klodder boter in de pan en als deze goed gesmolten is doe je de uien, de knoflook en de peper erdoor. Laat dit even goed sudderen tot de uien wat glazig worden.
  • Giet hierna de passata in de pan en het water erbij, laat dit even goed heet worden en doe er dan wat limoensap bij.
  • Leg het vlees voorzichtig in de pan en zet het vuur laag met het deksel in op de pan.
  • Snijd alle andere ingredienten, het hoeft niet heel fijn want ze lossen uiteindelijk toch op. Gooi dit erbij en laat je pan op laag vuur een halve dag staan. Na ongeveer 6 uur heb je heerlijk draadjesvlees.
  • Je kunt er ook voor kiezen om gelijk een kilo vlees te gebruiken en wat in te vriezen.

Voordat ik het serveer doe ik er nog extra groente doorheen zodat die nog een bite hebben, paprika, champignons en een uitje.

Als je laurierblaadjes gebruikt moet je deze er weer even uithalen voordat je gaat eten!

Reacties op deze post

